۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۲۳۳۱۹
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

باید به سوی احیای فقه کلان حرکت کنیم| اربعین تبدیل به یک حرکت جهانی شده است

باید به سوی احیای فقه کلان حرکت کنیم| اربعین تبدیل به یک حرکت جهانی شده است
آیت الله اراکی گفت: باید تلاش کنیم فقه کلان را در حوزه‌های علمیه بارور کنیم تا از طریق آن بتوانیم برای مشکلات جامعه در جهان امروز راه حل ارائه دهیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی امروز چهارشنبه هفدهم مهرماه سال ۹۸ و به مناسب بیست و نهمین سالروز تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشستی رسانه‌ای اظهار داشت: لازم است در ابتدای جلسه امروز یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی را زنده نگه داریم و همچنین از تمامی تلاشگران عرصه مقاومت در سراسر جهان تشکر کنیم که زمینه نابودی دشمنان اسلام را فراهم کردند.

وی ادامه داد: در عرصه داخلی از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنیم که با درایت خود بعد از رحلت امام خمینی(ره) کاری کردند که بسیاری از فعالان سیاسی جهان شگفت زده شدند. زیرا ایشان با هدایت خود کشور را از گزند تمامی دشمنی‌ها و فشارها مصون داشتند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: باید تلاش کنیم تا راه گفتمان وحدت و تقریب را در جهان گسترده کنیم.

آیت الله اراکی با یادآوری این مطلب که امام خمینی(ره) راه عزت را به مردم آزادی جهان نشان داد گفت: امام راحل با تلاش خود و همچنین هدایت مستمری که داشتند به مردم جهان ثابت کردند که می تواند در مقابل ابرقدرت‌ها عزت‌مندانه ایستادگی کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از شیوع جنگ در برخی نقاط جهان، بیان داشت: در جهان کنونی بسیاری از ابرقدرت ها در مناطق مختلف جهان همچنان دست به جنایت می زنند و متاسفانه بسیاری از کشورها نیز در مقابل جنایاتی که شکل می‌گیرد، سکوت می‌کنند.

وی تاکید کرد: واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان یک کشور سرآمد در میان کشورهای اسلامی مطرح شده و بسیاری از ملت‌های جهان نیز از آن الگو می‌گیرند.

آیت الله اراکی تاکید کرد: چهل سال است که کشور و مردم ما در حال جنگ با دشمنان هستند، دشمنان نظام و انقلاب تلاش کردند با روشهای مختلف از جمله تحریم و فشارهای متعدد اقتصادی به ایران ضربات مهلک بزنند اما در نهایت مقاومت مردم و درایت مسؤولان جلوی این این کار دشمن را گرفت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان داشت: خوشحال هستیم که با تلاش های دولت مردان و همچنین تمامی مسئولان کشور از سایه تحریم ها و دشمنی ها بیرون آمده ایم. در همین مسیر باید تلاش کنیم در ذیل هدایت های رهبر انقلاب اسلامی کشور را به پیش ببریم و آینده بهتری را رقم بزنیم.

وی اضافه کرد: دست اندرکاران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با همکاری بسیاری از نهادهای ذیربط به خصوص رسانه ها توانسته اند در سال‌های اخیر نوعی از وحدت را در میان امت اسلامی را رقم بزنند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: در سال‌های گذشته در مسیر ایجاد وحدت میان امت مسلمان مشکلات بسیار زیادی وجود داشت، برای مثال آن زمان جریان تکفیر و تروریسم با کمک رسانه‌های عربی عبری تلاش می‌کردند تا تفرقه افکنی کنند. با تلاش‌های صورت گرفته امروز شاهد هستیم که همان کسانی که دم از تفرقه می زدند امروز مجبور شده اند که ندای وحدت سر بدهند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا گفتمان وحدت را در میان امت اسلام به عنوان یک گزاره اصلی ایجاد کنیم.

وی عنوان داشت: فعالیت های ۲۹ سال اخیر در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بسیار گسترده است اما می‌توان به بخشی از آن‌ها که معطوف به ایجاد ۱۶ اتحادیه تقریبی و همچنین ایجاد دانشگاه های متعدد و کرسی های فکری، با مشارکت مسلمانان سراسر جهان اشاره داشت.

آیت الله اراکی در پایان بخش نخست سخنان خود با مهم ارزیابی کردن راهپیمایی اربعین گفت: راهپیمایی عظیم اربعین به اهمیتی رسیده است که از سراسر جهان و حتی اهل سنت چه داخل ایران و چه خارج از جهان به آن توجه جدی پیدا کرده‌اند. بدون شک راهپیمایی اربعین یک نماد برای ایجاد مودت با پیامبر و اهل بیت ایشان است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش پرسش و پاسخ این نشست و در مواجهه با این پرسش که مجموعه متبوع خود چه اقداماتی را در مقابل مردم کشمیر انجام داده است ابراز داشت: از همان ابتدا که مسائل مختلف در کشمیر ایجاد شد با اعزام یک هیأت مسائل را بررسی کردیم، باید همگی از جمله مسئولان دستگاه دیپلماسی و سایر نهادهای ذیربط تلاش کنند تا مردم آن منطقه به حقوق خود برسند و ظلم در آنجا پایان بپذیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از شیوع مجدد تفکر تکفیری و داعش چه اقداماتی باید انجام داد ابراز داشت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بسیاری از کشورهای مختلف کنفرانس های متعددی را برگزار کرده است و حتی در این مسیر یک مرکز وحدت اسلامی را نیز در کشور ترکیه ایجاد کرده تا بتواند در مقابل چنین تفکری ایستادگی کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با درخواست از دولتمردان فعال در حوزه دیپلماسی گفت: باید تلاش کنیم هر جا در جهان ظلمی به یک مسلمان روا داشته شد جلوی آن بایستیم و فرقی نمی‌کند که این ظلم معطوف به کشور چین باشد و یا روسیه و آمریکا.

آیت الله اراکی با تشریح علل کناره گیری خود از دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان داشت: واقعیت این است که بنده از مدتی قبل به این فکر بودم تا از طریق یک خط فکر بتوانم در راستای احیای فقه مناسب با دوران کنونی اقداماتی را صورت بدهم.

وی ادامه داد: انتظار این است که حوزه‌های علمیه فعالیت‌های چشمگیری را در حوزه فقه کلان و جامعه ساز از خود نشان بدهند و به همین دلیل نیاز واقعی این است که در حوزه های علمیه در همین راستا فعالیت های گسترده ای صورت بگیرد بنده نیز بر اساس نیم قرن مطالعه و تجربه در این حوزه احساس می کنم می توانم برای بارور کردن این تفکر در حوزه های علمیه مثمر ثمر باشم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: بنده از رهبر معظم انقلاب تشکر می کنم که استعفای بنده را پذیرفتند تا بتوانم در جایگاه جدید خدمت‌رسانی کنم همچنین مطمئن هستم که نیروهای جدید با انرژی بیشتر در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فعالیت خواهند کرد.

وی در خصوص ناآرامی‌های اخیر در کشور عراق گفت: هرگاه بخواهند یک توطئه بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند آن توطئه را در عراق پایه گذاری می کنند که نمونه عینی آن حمله صدام به ایران در سال ۵۹ بود. امروز عراق به عنوان یک کشور قدرتمند با ظرفیت های متعدد مورد طمع بسیاری از بیگانگان قرار گرفته و آنها تلاش می‌کنند تا با ایجاد ناآرامی در عراق به این کشور ضربه بزنند.

آیت الله اراکی تصریح کرد: با هوشیاری مردم عراق و همچنین تلاش‌های صورت گرفته دشمنان از این توطئه نیز نامید خواهند شد.

وی تاکید کرد: باید توجه کنیم که این توطئه راهپیمایی اربعین و مرجعیت شیعه را هدف قرار داده بود زیرا بسیاری از کسانی که اجیر شده بودند تا در عراق تظاهرات کنند از برخی شهرها به نجف اشرف انتقال داده شده بودند.

آیت الله اراکی در پاسخ به پرسشی در خصوص لزوم احیای علوم انسانی در حوزه‌های علمی گفت: بدون شک نمی توان بدون ایجاد یک فقه کلان علوم انسانی اسلامی را در حوزه های علمیه و جامعه به حد اعلا رساند. به همین دلیل باید تلاش کرد که در ابتدا احیای فقه خرد و سپس زمینه های فقه کلان را در حوزه های علمیه ایجاد کرد.

وی گفت: در حوزه فقه اسلامی و اقتصادی فعالیت های گسترده ای در حال انجام است و اینگونه نیست که حوزه های علمیه و نهادهای ذیربط انفعال داشته باشند. در همین راستا نیز جلسات متعدد و تالیفات زیادی صورت گرفته تا برای مثال در حوزه بانکداری اسلامی شاهد یک تحول عظیم باشیم.

آیت الله اراکی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه حوزه های علمیه امروز در کدام بخش خود متوجه نقد هستند بیان کرد: حوزه های علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن تلاش های بسیار عظیمی را انجام دادند تا از کیان انقلاب و اسلام دفاع کنند.

وی تصریح کرد: بنده به هیچ عنوان نمی خواهم بگویم که در حوزه‌های علمیه کوتاهی صورت گرفته بلکه به نظر من باید تلاش کنیم تا خلأ افراد بزرگی همچون آیت الله مطهری را در حوزه‌های علمیه پر کنیم. البته امروز در حوزه های علمیه افراد شاخصی همچون حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی وجود دارند که به تنهایی یکی از نمونه‌های بارز این علم و آگاهی هستند.

آیت الله اراکی تاکید کرد: بنده این ادعا را ندارم که به تنهایی می‌توانم در حوزه‌های علمی تحول ایجاد کنم بلکه معتقد هستم می توان با یک سلسله فعالیت ها زمینه‌های پیشرفت بیشتر برای جامعه اسلامی را از طریق فقه کلان ایجاد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: امروز برخی از کارها در حوزه های علمیه بر روی زمین مانده است که باید همگی تلاش کنیم تا آنها را به سرانجام برسانیم.

آیت الله اراکی در بخش پایانی این نشست رسانه‌ای گفت: من تصور می کنم که می توان با احیای فقه اسلامی آن هم در سطح کلان به بسیاری از مسائل و مشکلات پاسخ داد و برای آنها راه حل نیز ایجاد کرد./۸۵۶/پ201/ب1

ارسال نظرات